Parshas Naso - the difference between the kedushas ha'nmishkan and the kedusha of the beis ha'mikdash


The mishna says in Shevuos (2, 2)

אחד הנכנס לעזרה ואחד הנכנס לתוספת העזרה שאין מוסיפין על העיר ועל העזרות אלא במלך ונביא ואורים ותומים וסנהדרין של שבעים ואחד ובשתי תודות ובשיר ובית דין מהלכין ושתי תודות אחריהן וכל ישראל אחריהם

The same halachos apply to someone who inadvertently enters the עזרה and to someone who inadvertently enters new areas that have been added on to the עזרה. This is because the additional areas added on to the עזרה and Yerushalayim are added on with a king, a navi, the cohen gadol wearing the urim ve’tumim, with the sanhedrin of 71, with two קרבנות תודה and with the song of the Leviim. Beis Din would walk with the two קרבנות תודה after them and all of the benei  yisrael after them.

The gemara says in Shevuos (14:)

מנא הני מילי אמר רב שימי בר חייא דאמר קרא (שמות כ"ה, ט') ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן ואת תבנית כל כליו וכן תעשו לדורות.

How do we know that we need all these in order to add on to the עזרה and Yerushalayim? Because the passuk says regarding the mishkan, וכן תעשו לדורות – “and so you should do for all generations”.

מתיב רבא כל הכלים שעשה משה משיחתן מקדשתן מכאן ואילך עבודתן מחנכתן, ואמאי ונימא וכן תעשו לדורות, שאני התם דאמר קרא (במדבר ז', א') וימשחם ויקדש אותם אותם במשיחה ולא לדורות במשיחה

Rava asked a question, the beraisa says – the keilim in the mishkan were נתקדש with the שמן המשחה, however, the klei ha’mikdash are נתקדש by using them in the avodas ha’mikdash. If you say that we learn from וכן תעשו לדורות that you have to be mekadesh the beis ha’mikdash and its keilim in the same way that they were mekadesh the mishkan and it’s keilim, then in the beis ha’mikdash we should also have to be mekadesh the כלי שרת with the shemen ha’mishchah?

The gemara answers, it is different for the כלי שרת, because the passuk says וימשחם ויקדש אותם – only the klei ha’mishkan require the shemen ha’mishchah and not the כלי שרת in the beis ha’mikdash.

Tosafos asks (d”h מתיב רבא):

תימה ממשכן גופיה ה"ל למיפרך שיהא צריך משיחה לדורות כמו שנמשח בימי משה

Instead of asking that the כלי שרת in the beis ha’mikdash should require the שמן המשחה, the gemara could have asked a better question – just as the mishkan was anointed with the שמן המשחה, so too when you add on to the עזרה in the beis ha’mikdash, you should have to anoint the עזרה with the שמן המשחה?

The Meshech Chachmah answers as follows:

The mishna says in Keilim (1:6-9)

עשר קדושות הן: ארץ ישראל לו מקודשת מכל הארצות... עיירות המוקפות חומה מקודשות ממנה... לפנים מן החומה מקודש מהם... הר הבית מקודש ממנו... החיל מקודש ממנו... עזרת נשים מקודשת ממנו... עזרת ישראל מקודשת ממנה... עזרת הכהנים מקודשת ממנה... בין האולם ולמזבח מקודש ממנה... ההיכל מקודש ממנו... קדש הקדשים מקודש מהם, שאין נכנס לשם אלא כהן גדול ביום הכיפורים בשעת העבודה

There are 10 places with different levels of kedushah: Eretz Yisrael, walled cities within Eretz Yisrael, Yerushalayim, Har Habayis, within the wall surrounding the beis ha’mikdash, the Ezras Nashim, the Ezras Yisrael, the Ezras Kohanim, between the heichal  and the mizbeach, the heichal and the kodesh ha’kadashim.

Just as the kedushah of Eretz Yisrael is not related to a building, so too the kedushah of the makom ha’mikdash is independent of the building of the beis ha’mikdash, rather it is the actual place that has kedushah. As an example of this principle, we find that Dovid ha’melech was mekadesh the makom ha’mikdash, even though the actual beis ha’mikdash was only built later by Shlomo ha’melech. Also, you can bring korbanos even after the destruction of the beis ha’mikdash, as long as you know the location of the mizbeach, because the ground still has the kedushah of the beis ha’mikdash.

However, the ground inside the mishkan only has the kedushas ha’azarah for as long as the mishkan is there, once the mishkan is moved that place no longer has any kedushah.

In other words; whereas the source of the kedusha of the beis ha’mikdash is the ground that the beis ha’mikdash is built on, the source of the kedushah of the makom ha’mishkan is the mishkan itself, which is mekadesh the ground it is on, as long as the mishkan is there.

(This is why the gemara says in Sotah (15:) that the earth needed for the מי סוטה can be brought from outside the mishkan, placed on the ground of the mishkan and then used for the מי סוטה. Since this earth is now joined to the ground which is within the קלעי המשכן it receives the kedushah of the makom ha’mishkan.

תנו רבנן ומן העפר אשר יהיה יכול יתקן מבחוץ ויכניס תלמוד לומר בקרקע המשכן אי בקרקע המשכן יכול יחפור בקרדומות תלמוד לומר אשר יהיה הא כיצד יש שם הבא אין שם תן שם. תניא אידך ומן העפר אשר יהיה וגו' מלמד שהיה מתקן מבחוץ ומכניס בקרקע המשכן

The same would not apply to the beis ha’mikdash, however.)

Therefore, explains the Meshech Chachmah, the gemara did not ask why the mishkan was anointed with the shemen ha’mishchah and not the extensions to the azarah – this is because you can only use the shemen ha’mishchah to anoint keilim and people, but not the earth.

Therefore, in the mishkan, where the mishkan was the kli to be mekadesh the place it was erected on, the mishkan required the shemen ha’mishchah. However in the beis ha’mikdash, where the ground itself had kedushah, the makom ha’mikdash was extended through the agreement of the leaders of klal yisrael accompanied by korbanos.

The gemara only asks why we do not need to use the shemen ha’mishchah for the klei ha’mikdash, because that was also the source of the kedusha of the klei ha’mishkan.






Comments

Popular posts from this blog

Parshas Devarim - Why did Moshe hint at his rebuke?

Parshas Shoftim - upholding the halacha

Parshas Ekev - chukim and mishpatim