Parshas Va'era - An appointed time for the plague of דבר


The passuk in this week’s sedrah (9:5) says

וַיָּשֶׂם ה' מוֹעֵד לֵאמֹר מָחָר יַעֲשֶׂה ה' הַדָּבָר הַזֶּה בָּאָרֶץ

And Hashem set an appointed time saying, “Tomorrow Hashem will bring this pestilence to the land.”
  • Why does the Torah use the word מוֹעֵד with regards to dever (but not with any of the other makkos)?

The Pachad Yitzchak explains as follows:

The Maharal (Gevuros Hashem 57) explains that each of the eser makkos corresponded to one of the eser ma’amaros of brias ha’olam.

מכה
מאמר
Connection
דם
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ
When people eat, the food becomes part of their blood.

צפרדע
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה
The creatures of the water became destructive.

כנים
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה

The earth was destroyed and turned into lice.
ערוב
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ אֶרֶץ לְמִינָהּ

The animals became destructive.
דבר
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים
The דבר came because of an unhealthy atmosphere which was caused by a disordering of the heavenly bodies.
שחין
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ
Through the שחין the מצרים became disfigured.

ברד
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם

The ברד came from the רקיע.
ארבה
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ

The locusts ate the fruit.
חשך
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי אוֹר

The light was removed.
מכת בכורות
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ
The bechorim were the beginning of their families.


According to this correlation, דבר corresponds to the ma’amar of

וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים

Since דבר came through a disordering of the heavenly bodies which are used to determine the passage of time (וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים), the makkah of דבר itself became a set time that disrupted the ordinary passage of events. This is why the passuk says

וַיָּשֶׂם ה' מוֹעֵד לֵאמֹר מָחָר יַעֲשֶׂה ה' הַדָּבָר הַזֶּה בָּאָרֶץ

Comments

Popular posts from this blog

Parshas Devarim - Why did Moshe hint at his rebuke?

Parshas Shoftim - upholding the halacha

Parshas Ekev - chukim and mishpatim