Parshas Naso - the difference between the kedushas ha'nmishkan and the kedusha of the beis ha'mikdash
The mishna
says in Shevuos (2, 2)
אחד הנכנס לעזרה ואחד
הנכנס לתוספת העזרה שאין מוסיפין על העיר ועל העזרות אלא במלך ונביא ואורים ותומים
וסנהדרין של שבעים ואחד ובשתי תודות ובשיר ובית דין מהלכין ושתי תודות אחריהן וכל
ישראל אחריהם
The same halachos apply to someone who
inadvertently enters the עזרה and
to someone who inadvertently enters new areas that have been added on to the עזרה. This
is because the additional areas added on to the עזרה and Yerushalayim are added on with a
king, a navi, the cohen gadol wearing the urim ve’tumim,
with the sanhedrin of 71, with two קרבנות
תודה and with the song of the
Leviim. Beis Din would walk with the two קרבנות
תודה after them and all of the benei yisrael after them.
The gemara
says in Shevuos (14:)
מנא הני מילי אמר רב
שימי בר חייא דאמר קרא (שמות כ"ה, ט') ככל אשר אני מראה אותך את תבנית המשכן
ואת תבנית כל כליו וכן תעשו לדורות.
How do we know that we need all these in order to add
on to the עזרה and
Yerushalayim? Because the passuk says regarding the mishkan, וכן תעשו לדורות –
“and so you should do for all generations”.
מתיב רבא כל הכלים
שעשה משה משיחתן מקדשתן מכאן ואילך עבודתן מחנכתן, ואמאי ונימא וכן תעשו לדורות,
שאני התם דאמר קרא (במדבר ז', א') וימשחם ויקדש אותם אותם במשיחה ולא לדורות
במשיחה
Rava asked a question, the beraisa says – the keilim
in the mishkan were נתקדש with the שמן המשחה, however,
the klei ha’mikdash are נתקדש by using them in the avodas ha’mikdash. If you say that
we learn from וכן תעשו
לדורות that you have to be mekadesh the beis ha’mikdash
and its keilim in the same way that they were mekadesh the mishkan
and it’s keilim, then in the beis ha’mikdash we should also
have to be mekadesh the כלי שרת with the shemen ha’mishchah?
The gemara answers, it is different for the כלי שרת,
because the passuk says וימשחם ויקדש
אותם – only the klei ha’mishkan require the shemen
ha’mishchah and not the כלי שרת in the beis ha’mikdash.
Tosafos asks (d”h מתיב רבא):
תימה ממשכן גופיה
ה"ל למיפרך שיהא צריך משיחה לדורות כמו שנמשח בימי משה
Instead of asking that the כלי שרת in the beis ha’mikdash
should require the שמן המשחה, the
gemara could have asked a better question – just as the mishkan was anointed
with the שמן המשחה, so
too when you add on to the עזרה in the beis ha’mikdash, you should have to anoint the עזרה with
the שמן המשחה?
The Meshech Chachmah answers as follows:
The mishna says in Keilim (1:6-9)
עשר קדושות הן: ארץ ישראל לו מקודשת מכל הארצות... עיירות המוקפות חומה מקודשות ממנה... לפנים
מן החומה מקודש מהם... הר הבית מקודש ממנו... החיל מקודש ממנו... עזרת נשים מקודשת
ממנו... עזרת ישראל מקודשת ממנה... עזרת הכהנים מקודשת ממנה... בין האולם ולמזבח
מקודש ממנה... ההיכל מקודש ממנו... קדש הקדשים מקודש מהם, שאין נכנס לשם אלא כהן
גדול ביום הכיפורים בשעת העבודה
There are 10 places with different levels of kedushah:
Eretz Yisrael, walled cities within Eretz Yisrael, Yerushalayim, Har Habayis,
within the wall surrounding the beis ha’mikdash, the Ezras Nashim, the
Ezras Yisrael, the Ezras Kohanim, between the heichal and the mizbeach, the heichal
and the kodesh ha’kadashim.
Just as the kedushah of Eretz Yisrael is not
related to a building, so too the kedushah of the makom ha’mikdash
is independent of the building of the beis ha’mikdash, rather it is the
actual place that has kedushah. As an example of this principle, we find
that Dovid ha’melech was mekadesh the makom ha’mikdash,
even though the actual beis ha’mikdash was only built later by Shlomo
ha’melech. Also, you can bring korbanos even after the destruction
of the beis ha’mikdash, as long as you know the location of the mizbeach,
because the ground still has the kedushah of the beis ha’mikdash.
However, the ground inside the mishkan only has
the kedushas ha’azarah for as long as the mishkan is there, once
the mishkan is moved that place no longer has any kedushah.
In other words; whereas the source of the kedusha
of the beis ha’mikdash is the ground that the beis ha’mikdash is
built on, the source of the kedushah of the makom ha’mishkan is
the mishkan itself, which is mekadesh the ground it is on, as long
as the mishkan is there.
(This is why the gemara says in Sotah (15:) that the
earth needed for the מי סוטה can
be brought from outside the mishkan, placed on the ground of the mishkan
and then used for the מי סוטה.
Since this earth is now joined to the ground which is within the קלעי המשכן it
receives the kedushah of the makom ha’mishkan.
תנו רבנן ומן העפר אשר
יהיה יכול יתקן מבחוץ ויכניס תלמוד לומר בקרקע המשכן אי בקרקע המשכן יכול יחפור
בקרדומות תלמוד לומר אשר יהיה הא כיצד יש שם הבא אין שם תן שם. תניא אידך ומן העפר
אשר יהיה וגו' מלמד שהיה מתקן מבחוץ ומכניס בקרקע המשכן
The same would not
apply to the beis ha’mikdash, however.)
Therefore, explains
the Meshech Chachmah, the gemara did not ask why the mishkan was
anointed with the shemen ha’mishchah and not the extensions to the azarah
– this is because you can only use the shemen ha’mishchah to anoint keilim
and people, but not the earth.
Therefore, in the mishkan,
where the mishkan was the kli to be mekadesh the place it
was erected on, the mishkan required the shemen ha’mishchah.
However in the beis ha’mikdash, where the ground itself had kedushah,
the makom ha’mikdash was extended through the agreement of the leaders
of klal yisrael accompanied by korbanos.
The gemara only
asks why we do not need to use the shemen ha’mishchah for the klei
ha’mikdash, because that was also the source of the kedusha of the klei
ha’mishkan.
Comments
Post a Comment