Parshas Lech Lechah - Avraham's choice - galus or gehinnom
The passuk
says in this week’s sedrah (בראשית ט"ו י"ז)
וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה
וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה
The sun set
and there was thick darkness, and behold a smoking furnace and a flaming fire
passed between the halves of the animals.
The Medrash
Rabbah comments on this passuk
... והנה תנור עשן ולפיד…
אמר לו במה אתה רוצה שירדו בניך, בגיהנם או במלכיות, רבי חנינא בר פפא אמר אברהם
ברר לו את המלכיות, רבי יודן ורבי אידי ורבי חמא בר חנינא אמרו אברהם ברר גיהנם,
והקב"ה ברר לו את המלכיות, הדא הוא דכתיב (דברים ל"ב) אם לא כי צורם
מכרם זה אברהם, וה' הסגירם מלמד שהסכים הקב"ה לדבריו
Hashem asked
Avraham, “Do you want your descendants to be punished in gehinnom or by
being subjected to שעבוד מלכיות?”
Rabbi Chanina bar Pappa said that Avraham chose שעבוד מלכיות.
Rabbi Yuden and Rabbi Idi and Rabbi Chama the son of Chanina said that Avraham
chose gehinnom but Hashem advised him to choose שעבוד מלכיות.
This is the meaning of the passuk which says (דברים ל"ב ל')
אֵיכָה יִרְדֹּף אֶחָד אֶלֶף וּשְׁנַיִם
יָנִיסוּ רְבָבָה אִם לֹא כִּי צוּרָם מְכָרָם וַה' הִסְגִּירָם
How can one
pursue a thousand and two pursue ten thousand, if not that their rock sold them
and Hashem imprisoned them.
אִם לֹא כִּי צוּרָם מְכָרָם refers to Avraham (who selected שעבוד מלכיות) and וַה' הִסְגִּירָם refers to Hashem’s agreement with Avraham’s choice.
Based on this medrash, the Meshech Chachmah explains
the gemara in Eruvin (19a) which says:
אלא הא דכתיב עוברי
בעמק הבכא ההוא דמחייבי ההיא שעתא בגיהנם ואתי אברהם אבינו ומסיק להו ומקבל להו בר
מישראל שבא על בת עובד כוכבים דמשכה ערלתו ולא מבשקר ליה
The passuk says in Tehillim (84:7)
עֹבְרֵי בְּעֵמֶק הַבָּכָא מַעְיָן
יְשִׁיתוּהוּ
Those who pass into gehinnom (the valley of tears) will
create a well with their tears.
The gemara explains that this refers to someone who
enters gehinnom for only one moment and is then extricated by Avraham. However if a Jewish
man married a non-Jewish woman then Avraham does not extricate him from gehinnom.
Why does Avraham specifically not extricate someone who
married a non-Jewish woman from gehinnom?
The Meshech Chachmah explains as follows:
The passuk in Eichah (1:3) says
גָּלְתָה יְהוּדָה מֵעֹנִי וּמֵרֹב עֲבֹדָה
Yehudah went into galus from poverty and over work.
The Medrash Rabbah (Eichah, 1:28) asks why the passuk in
Eichah uses the term galus regarding the benei yisrael, whereas
we do not find this term used in Navi regarding the exile of other nations. The
Medrash Rabbah explains as follows:
אומות העולם אינן
גולים? אלא אע"פ שגולים אין גלותם גלות, אומות העולם שאוכלים מפתם ושותים
מיינם אין גלותם גלות, אבל ישראל שאין אוכלין מפתם ואין שותין מיינם גלותם גלות,
אומות העולם שהן מהלכין באסקפטיות שלהם אין גלותם גלות, אבל ישראל שהן מהלכין
יחפין גלותם גלות, לכך נאמר גלתה יהודה
Do the other nations not go into galus? Rather,
even though they do go into galus, this is not considered to be galus,
because they eat the bread, drink the wine and wear the clothes of the nations
to which they are exiled. Therefore, since they are similar to the nations
among whom they are exiled, these nations are kind to them. However when the benei
yisrael go into galus they differentiate themselves from the nations
among whom they are exiled, and therefore they are not kind to them.
Subsequently we can understand that Avraham can
extricate someone who goes to gehinnom, because Avaraham chose שעבוד מלכיות as
the kapparah for the benei yisrael, instead of gehinnom. However
if someone marries a non-Jewish woman, then he has made himself at home in galus,
in which case his exile is no longer called galus, just as the exile of
the other nations is not called galus. Since he has rejected Avraham’s choice
of שעבוד מלכיות he is
only left with the choice of gehinnom to attain a kapparah.
Comments
Post a Comment