Parshas Va'era - An appointed time for the plague of דבר
The passuk
in this week’s sedrah (9:5) says
וַיָּשֶׂם ה' מוֹעֵד
לֵאמֹר מָחָר יַעֲשֶׂה ה' הַדָּבָר הַזֶּה בָּאָרֶץ
And Hashem
set an appointed time saying, “Tomorrow Hashem will bring this pestilence to
the land.”
- Why does
the Torah use the word מוֹעֵד with
regards to dever (but not with any of the other makkos)?
The Pachad Yitzchak explains as follows:
The Maharal (Gevuros Hashem 57) explains that each of the eser makkos
corresponded to one of the eser ma’amaros of brias ha’olam.
מכה
|
מאמר
|
Connection
|
דם
|
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ
זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ
|
When people eat, the food becomes part of their blood.
|
צפרדע
|
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה
|
The creatures of the water became destructive.
|
כנים
|
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל
מָקוֹם אֶחָד וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה
|
The earth was destroyed and turned into lice.
|
ערוב
|
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ
בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ אֶרֶץ לְמִינָהּ
|
The animals became destructive.
|
דבר
|
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם
לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים
וּלְיָמִים וְשָׁנִים
|
The דבר came because of an unhealthy atmosphere which was caused by a
disordering of the heavenly bodies.
|
שחין
|
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ
|
Through the שחין the מצרים became disfigured.
|
ברד
|
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם וִיהִי
מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם
|
The ברד came from the רקיע.
|
ארבה
|
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב מַזְרִיעַ
זֶרַע עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ
|
The locusts ate the fruit.
|
חשך
|
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי אוֹר
|
The light was removed.
|
מכת בכורות
|
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ
|
The bechorim were the beginning of their families.
|
According to this correlation, דבר corresponds to the ma’amar of
וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ
הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת
וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים
Since דבר came through a disordering of the heavenly bodies which are
used to determine the passage of time (וְהָיוּ
לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים), the makkah of דבר
itself became a set time that disrupted the ordinary passage of events. This is
why the passuk says
וַיָּשֶׂם ה' מוֹעֵד
לֵאמֹר מָחָר יַעֲשֶׂה ה' הַדָּבָר הַזֶּה בָּאָרֶץ
Comments
Post a Comment